Köznevelés az iskolában

tanusitvanyAZ INTÉZMÉNY BEMUTATÁSA

JÁI Bercsényi Miklós Általános Iskolai Tagintézménye

Az iskola a jászsági kisváros egyik legrégebbi, 109 éves általános műveltséget adó közoktatási intézménye. Az eltelt évtizedek alatt a társadalom kihívásainak megfelelően sokszor változott az oktatás struktúrája, de azt elmondhatjuk, hogy mindig igyekeztünk megfelelni a társadalom és a szülők igényeinek, ezért jelenleg stabil, szakmailag jól felkészült 35 fős tantestülettel és évfolyamonként 2 osztállyal rendelkezünk. Az osztályok átlagos létszáma 26 fő. Az iskola a város központi részén helyezkedik el, szaktantermeink jól felszereltek, sportcsarnokkal is rendelkezünk.

Tantárgyi törekvéseinket az emelt óraszámú oktatási forma alkalmazása jellemzi. Megemelt óraszámban illetve nívó csoportban tanítjuk felmenő rendszerben a testnevelést, a felső tagozaton pedig a matematikát, a kerettantervben szereplő választható órakeret terhére, amelyek azok számára, akik ezt az oktatási formát választják, kötelező!

Ezen oktatási formáknak hagyománya van iskolánkban. A matematika emelt szintű oktatása 1971-től kezdődően folyik. A testnevelés emelt szinten történő oktatásához adottak a tárgyi feltételek, s kiemelt szerepet szánunk a sportnak az egészséges életmódra nevelés területén. Az emelt szintű matematika oktatása kiemelt fontosságú a problémamegoldó gondolkodás fejlesztése terén. 2010-ben indítottuk el TTG-s (Természettudományos Tehetség Gondozás) programunkat, melyben a természettudományos tantárgyakra fektetünk nagyobb hangsúlyt, törekedve a középiskolák könnyebb elérhetőségére illetve a munka világában való boldogulásra. A 6-7-8. évfolyamokon egy-egy átlagosan 20 fős csoportot alakítottunk ki.

E területeken kívánjuk elsősorban a tehetséggondozás és a képességek kibontakoztatását megvalósítani, összhangban a szülők elvárásaival.

A TTG célja, hogy a természeti jelenségek egy-egy aspektusának vizsgálatán keresztül – a tanulók természet iránti természetes érdeklődésének fenntartása mellett – fejlessze természettudományos gondolkodásukat, miközben maga a vizsgálódás rutinja, a közvetlen tapasztalatszerzés és magyarázatkeresés igénye is alakul bennük.

A TTG területben megfogalmazott célkitűzések, fejlesztési feladatok és az azokhoz kötődő tartalmak elsajátítása a 6. évfolyamon kezdődik, mert az oktatás alapozó szakaszában nem a szaktudományi ismeretek elkülönítésén van a hangsúly, hanem alapvetően a természettudományi (illetve részben a társadalom- és a környezettudományi) kapcsolatok megértésén. E kapcsolatok is hangsúlyozzák a TTG integráló jellegét, valamint a természeti, társadalmi-gazdasági és környezeti jelenségek, folyamatok összefüggéseinek megláttatásában és kölcsön-hatásainak feltárásában betöltött alapvető szerepét.

 

A TTG tantárgyfelosztása

 

A tantárgy heti óraszáma A tantárgy éves óraszáma
6. évfolyam 1óra fizika 36
7. évfolyam 0,5 óra fizika-0,5óra kémia 36
8. évfolyam 0,5 óra biológia-0,5 óra földrajz 36

 

A foglalkozásokon a tanulók a biológia, a fizika és a kémia és a természetföldrajz vizsgálati körébe tartozó – természeti jelenségeket vizsgálnak. A természetismeret, illetve az említett szaktárgyak keretében szerzett ismeretekhez kötődő vizsgálódások a hétköznapokból is ismert fogalmakat bővítnek és árnyalnak a természettudományok szemszögéből, lehetőséget adva a szaktárgyi órákon tanultak elmélyítésére, a fogalmi fejlődés elősegítésére, illetve az új ismeretek iránti érdeklődés felkeltésére is.

A foglalkozásokon változatos tanulási-tanítási módszereket alkalmazunk. Fő célunkat figyelembe véve-problémamegoldó képesség fejlesztése – a konstruktív, irányított, nyitott kutatás során dolgoznak a tanulók.

A TTG másik jelentős tartalmi eleme a tanórán kívüli programok szervezése.

Minden tanévben tanulmányi kirándulásokat szervezünk ipari üzemekbe, meglátogatjuk a környék energiaellátó központjait, részt veszünk felsőoktatási intézmények e korosztály számára befogadható előadásain, TTG tábort szervezünk hazánk valamely nemzeti parkjának területére, ezáltal a tanulók természeti-történelmi és technikai környezetüket komplexen ismerhetik meg.

Népszerű, napjainkban már a kistérségre kiterjedő rendezvényünk a „Játsszunk fizikát!” elnevezésű verseny, ahol a gyerekek a saját eszközeiket állítják ki, magyarázzák el működését. 2015 „A Fény Nemzetközi Éve”, ezért az idei versenyt erre fókuszálva rendezzük meg. Április 18-án „A fizika mindenkié” országos programba kapcsolódunk be.

A rövid intézményi bemutatóból kitűnik, hogy iskolánk innovatív, a programjainkat a tanárokkal együtt az aktuális oktatással kapcsolatos események (tantárgyi, sport, kulturális, egészségnevelés, szabadidő eltöltése, stb.) napról-napra írják. A gyerekek körében népszerű, a szülők elismerését bíró programok megvalósításához az anyagi forrásokat természetesen pályázati alapokból sikerült-sikerül előteremteni.

 

 

2015.03.05.

 

Ördögné Legény Sarolta                                       Válenti Borbála

projekt-vezető                                                 tagintézmény-vezető

 

A PROGRAM MEGVALÓSÍTÁSA

 

Időpont Téma Megvalósító
Hospitálás 2014.10.20. A hang fizikája Ördögné Legény Sarolta
Hospitálás 2014.12.02. Színes fizika, avagy a fizika színei. Ördögné Legény Sarolta
Hospitálás 2015.01.08. A levegő tulajdonságainak vizsgálata. Ördögné Legény Sarolta
Hospitálás 2015.02.16. Atom és molekulaszerkezet. Sass Judit
Hospitálás 2015.03.05. A folyadékok tulajdonságainak vizsgálati lehetőségei. Ördögné Legény Sarolta
Hospitálás 2015.04.09. A levegő tulajdonságainak vizsgálata játékos formában. Ördögné Legény Sarolta
Hospitálás 2015.05.07. Heliotermikus tó modellezése tanuló kísérlettel. Ördögné Legény Sarolta
Hospitálás 2015.06.05. „ Játsszunk fizikát!” Ördögné Legény Sarolta
Hospitálás 2015.09.21. Egyenes vonalú egyenletes mozgás vizsgálata Mikola csővel. Ördögné Legény Sarolta

 

Workshop 2014.11.11 A TTG tartalma Ördögné Legény Sarolta
Workshop 2014.12.02. A TTG bevezetésének lépései, a kezdeti nehézségek megoldása. Ördögné Legény Sarolta
Workshop 2015.02.16. A kémia tartalmi elemei a TTG-ben Sass Judit
Workshop 2015.04.09. Hőlégballon modell készítése. Ördögné Legény Sarolta
Workshop 2015.06.05. „ Játsszunk fizikát!” Ördögné Legény Sarolta
Workshop 2015.10.05. Pillanatnyi sebesség értelmezése, átlagsebesség számolása a gyakorlatban mobiltelefon használatával. Ördögné Legény Sarolta

 

A Természettudományos tehetséggondozó tevékenység során sokszínű pedagógiai módszereket alkalmaztunk, hiszen a természetismerettel kapcsolatos jelenségeket általános iskolás korban kísérletek, mérések során lehet a gyerekekkel megszerettetni: az óra bevezető részében motivációs kisfilmeket, fényképeket néztünk,” tudományos” leírást olvastunk a megismerni kívánt jelenségről. A tevékenységekhez csoportokat szerveztünk, majd a munkamenet megbeszélése következett, amennyiben szükséges balesetvédelmi szabályok ismertetése, eszközök kiosztása, a kísérlet-mérés elvégzése, az eredmények ismertetése. Pl.: a levegő összenyomhatósága, széndioxid és oxigén kimutatása, jelenségek értelmezése álló és áramló levegőben. Bernulli törvény kísérleti bemutatása, táncoló cérnaszál eszközkészítés, működés magyarázata.

A program tartalmi elemeiből adódóan –(természettudományok: elsősorban fizikai ismeretek) a jelenségek megismerésének tapasztalati, kísérleti módszereit választottuk. A rendezvényeinken tanulókísérleteket végeztünk a fizikaszertárban található eszközökkel, de olyan kísérleteket is végeztünk, amelynek kellékei a háztartásban is megtalálhatóak. A TTG programban jól használható a rengeteg méretű és formájú pille palack, szemeteszsák, alufólia, sörös és konzervdoboz, minden, ami a hétköznapokban a szelektív hulladékgyűjtőben található. A workshop anyagát szertáron kívüli anyagokkal, de könnyen és olcsón beszerezhető kellékekkel valósítottuk meg. Az órákon mindig használjuk az IKT eszközöket is, elsősorban szemléltetés, az adott téma gyakorlati előfordulásainak iskolában nem bemutatható formáinak megértéséhez.

2015.06.05-én megkötöttük a Lehel Vezér Gimnáziummal az adaptációs szerződést.

Az adaptáló intézménnyel nemcsak földrajzilag állunk egymáshoz közel. A város e legnagyobb hagyományokkal bíró középiskolájában tanulnak tovább a legjobb diákjaink. Matematika, biológia-informatika kiemelt oktatás folyik az intézményben, ezért az ott továbbtanuló ”Bercsényis TTG-s „diákok ott hasznosíthatják az itt elsajátított ismereteket.

 

 

  1. november 3.

 

Ördögné Legény Sarolta

projekt-vezető

DSCN2578_1 DSCN2580_1 DSCN2582_1 DSCN2588_1 DSCN2586_1 DSCN2589_1 DSCN2599_1 DSCN2613_1 DSCN2099_1 DSCN2070_1 DSCN2015_1 DSCN2050_1 DSCN2013_1 DSCN2619_1 DSCN2617_1 DSCN2608_1 DSCN2114_1 DSCN2203_1 DSCN2122_1 DSCN2207_1 DSCN2211_1 DSCN2210_1 DSCN2570_1 DSCN2577_1 DSCN2579_1 DSCN2572_1