„ROLLING STONE” Traveler in the environment through Geomythology viewing sustainability

A  projekt címe : „ROLLING STONE” Traveler in the environment through Geomythology viewing sustainability

A támogatási szerződés száma : 16/1/KA219/023557

Támogató : Tempus Közalapítvány

A projektet 2016.09.01. és 2019.08.31. között kell megvalósítani. A projekt futamideje 36 hónap.

A projekt témája

A „geomitológia” olyan tudományos terület, amely a mitológiát a természet viszonylatában vizsgálja egy-egy adott mitológiai időszak keretein belül. A történelem során az emberek számos természeti változás tanúi voltak, és tapasztalataikat gyakran mítoszok, legendák megalkotásával fejezték ki. A nemzedékről nemzedékre hátrahagyott szóbeli hagyományőrzés ezen formája rengeteg anyagot szolgáltat az utókor számára,  és ezen túlmenően a geológiai evolúció különböző helyszíneit is közelebb hozza.

A PROJEKT CÉLJAI:

1.)    A természet és a környezeti változások tanulmányozása, azok értelmezése a mitológia segítségével.

2.)    A téma multidiszciplináris megközelítése a különböző tudományos területeken keresztül, a mítoszok és a múltbéli földrajzi-/klímaváltozások közötti kapcsolatok feltárása.

3.)    A múlt kulturális elemeinek és az azokhoz kapcsolódó geológiai változásoknak a kutatása Európa különböző részein, pl. közös város és folyó nevek, helyi szokások, a mezőgazdaság fejlődése, közösségek, politika, etika, társadalmi értékek, vallás, stb. 

4.)    Migráció és etnikai sokszínűség, válaszok keresése arra, miért vándoroltak egyes népcsoportok egyik helyről a másikra, és milyen környezeti változások késztették őket erre.

5.)    Idegen nyelvek ismeretének fejlesztése, IKT (információs és kommunikációs technológia) diákok számára, és szakmai fejlődés a tanárok részére.

6.)    Az iskolát korán elhagyók számának csökkentése nem formális és tanterven felüli tevékenységeket keresztül.

 

Mindezeket úgy valósítjuk meg, hogy követjük a kalandjait egy űrből pottyant GURULÓ KŐ nevű meteoritnak, mely először Lettországban ér földet, majd átgurulva egész Európán, felkutatja a GEO-mitológiákat és klímaváltozásokat, míg végül az Atlanti-óceánba pottyan.  A három év alatt megtapasztalja kultúráinkat és nyelveinket. A GURULÓ KŐ egy eszköz, amely motiválja, inspirálja a diákokat az írott és beszélt idegen nyelvek használatára, és arra, hogy vendégként minden tevékenységben részt vegyenek.   

A témakört innovatív, aktív és tudományágakon átívelő módon közelítjük meg, “Mítoszok a tények mögé rejtve” címszóval, hogy felkeltsük a diákok érdeklődését, és motiváljuk őket arra, hogy szeressék az iskolát. Célunk, hogy előmozdítsuk a részvételen alapuló csapatmunkát (bevonva a hátrányos helyzetűeket épp úgy, mint az aktívabb tanulókat). A projekt legtöbb tevékenysége kötetlen, néhányuk tanórán kívüli. A tanulóknak alkalmuk nyílik kommunikálni a GURULÓ KŐVEL, megosztani élményeiket számos tevékenység és valódi tapasztalatszerzés útján: tanulmányi utakon, műhelymunkákban, eco-játékokban (szerepjátékok, szimulációk, sport, zene, művészetek, kézműveskedés, land art, képkészítés, film és dráma) vesznek részt, és közben remekül szórakoznak.

A projekt 4 általános és 4 középiskola átlagos és hátrányos helyzetben lévő diákjait, szüleiket és tanáraikat célozza meg. A disszemináció segítségével bemutatjuk a nyilvánosság, az érdekeltek, a helyi és nemzeti hatóságok, a turisztikai szervezetek, az iskolavezetések, a munkanélküli fiatalok és a média számára a társnemzetek kultúráit, nemzeti örökségeit, és elhozzuk az európai társadalmi összetartozást érzését. 

A weboldalon található adattár, az EST, Erasmus+ disszeminációs platform, az Eurodesk és eTwinning együttesen hozzák majd nyilvánosságra a projekt eredményeit, és hozzáférhetővé teszik a belőlük való tanulást. Az online csoportok a projekt befejezését követően is aktívan fognak működni, további kultúrák közti párbeszédek és jövőbeli iskolák és közösségek közti nemzetközi együttműködések céljából.

Hosszú távú előnyök közé tartozik az angol nyelvtudás kiterjesztése, a nyelvi és IKT-készségek javítása, a kulcskompetenciák fejlesztése, a korai iskolaelhagyás csökkentése, tantervi változtatások eszközlése, az ökológiai kapcsolatok alakítása, az Europass és Youthpass bevezetése az iskolákba, az idegengyűlölet és előítéletek megszüntetése, valamint a kritikai gondolkodás ösztönzése. A projekt tevékenységein keresztül az iskola a társadalmi befogadás eszközévé válik, és a tanítási folyamatok vonzóbbá és nemzetközibbé válnak.

A GURULÓ KŐ projekt a fenntarthatóság alapjául szolgál majd, hiszen kidolgozunk egy stratégiai megközelítést a 8 iskola és közvetlen környezete közötti kapcsolat megerősítésére, és elmélyítjük a helyi és európai identitástudatot. Európa és a Közel-Kelet különböző területein létező GEO- mitológiák felhasználása révén a tanulók megterveznek és létrehoznak olyan „geomitológiai parkokat” és ösvényeket, melyek eszközként szolgálhatnak alternatív oktatási turizmus számára, hogy a jövő generációknak lehetősége legyen látogatni, tanulmányozni és felfedezni azokat a helyszíneket, ahol a mítoszok világra jöttek.  

Mindezeken túlmenően, a MITOLÓGIA évmilliók óta egyet jelent a FENNTARTHATÓSÁGGAL. A történelem előtti időktől kezdődően, generációról generációra válik értékes örökséggé, és segíti a népeket európai kulturális identitásuk megismerésében.  

 

Első találkozó: 2016. november 14 – 19. Balozi, Lettország (nemzetközi partnertalálkozó)

Résztvevők: Kiss Attila, Bucholsky Tünde, Verderber Ágnes 

http://jku.hu/2017/01/04s-tanarok-rigaban/

Második találkozó: 2017. március 12-18. Róma, Olaszország (rövid távú diákmobilitás)

Résztvevők: Kiss Attila, Bucholsky Tünde tanárok, és Kiss Virág, Treba-Kovács Kíra, Sülyi Roland tanulók

Római vakáció Bercsényis módra

Harmadik találkozó : 2017. május 21-27. Lamia , Görögország ( munkatársak közös , rövid távú képzése )

Résztvevők: Kiss Attila, Újváriné Molnár Éva, Gálné Szőllősi Anita, Verderber Ágnes,

http://www.jaszkurt.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=27843:goeroeg-projekttalalkozon-jartak-a-bercsenyis-tanarok&catid=71:itthon&Itemid=100

Negyedik találkozó: 2017. szeptember 24-30. Lebork, Lengyelország (rövidtávú diákmobilitás)

Résztvevők: Kiss Attila, Bucholsky Tünde tanárok, és Mosonyi Míra, Horti Dóra, Szabó Hanna tanulók

http://tutihir.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=28113:lengyelorszagban-jartak&catid=71:itthon&Itemid=100